Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί η ισχύς των αυτοκινήτων έχει καθιερωθεί να μετριέται σε ίππους και όχι σε kW;
Πριν από πάρα πολλά χρόνια η ισχύς μιας μηχανής μετριόταν με την μονάδα που είχε υιοθετήσει ο James Watt από τα τέλη του 18ου αιώνα. Εδώ και πολλές δεκαετίες όμως ως μέτρο σύγκρισης της ισχύς ενός κινητήρας σε ένα αυτοκίνητο λαμβάνεται η ιπποδύναμη και η φωτογραφία μας δείχνει μια μεγάλη αλήθεια: την σχέση των τετράτροχων με τους ίππους πολύ νωρίτερα από το αυτοκίνητο.
Μετά την εφεύρεση της ατμομηχανής το 1712, ο Nicholas Cugnot (Νικολά Κινιό) κατασκευάζει το 1769 ένα ατμοκίνητο όχημα με ένα τεράστιο λέβητα στο εμπρός μέρος. Η ισχύς του έφτανε μερικά kW, δεν μπορούσε άλλωστε να μετρηθεί με κάποια άλλη μονάδα μέτρησης. Ωστόσο, η ταχύτητα μίας άμαξας και η μεταφορική της ικανότητα μπορούσε να γίνει αντιληπτή μόνο από τον αριθμό και την ράτσα των ίππων. Μέσα από την σχέση των ιππήλατων αμαξών καθιερώθηκε ο ορισμός της ιπποδύναμης, της ελκτικής δύναμης που ασκούσαν τα άλογα για να τραβήξουν την άμαξα. Βέβαια, στο αυτοκίνητο δεν υπάρχει αυτή η ελκτική δύναμη αλλά η ροπή του κινητήρα για την οποία έχουμε μιλήσει στο παρακάτω άρθρο.
Για τους μηχανικούς, σπουδαστές και τους ειδικούς της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι πολύ πιο κατανοητό να μιλούν για την ισχύ χρησιμοποιώντας την μονάδα του kW (1 μετρικός ίππος (PS)= 0,736 kW και ένας 1 αγγλικός ίππους (HP)= 0,746 kW)). Κάτι που είναι ακόμη πιο χρηστικό μιλώντας για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εδώ να υπενθυμίσουμε πως η ισχύς (P) είναι το έργο (W) που παράγεται στη μονάδα του χρόνου (t) όπως ορίζεται από την σχέση P= W/t.
Αντίθετα, ο απλός κόσμος, τα προσπέκτους, οι διαφημίσεις στην τηλεόραση κ.λπ. είθισται να αναφέρονται στην ιπποδύναμη ενός αυτοκινήτου η οποία και έχει καθιερωθεί σχεδόν από τότε που καθιερώθηκε το διεθνές σύστημα μονάδων SI (MKS ή Meter, Kilogram, Second). Σχεδόν όλοι όταν αναφέρονται στην ισχύ ενός αυτοκινήτου μιλούν για ίππους ή άλογα -και όχι για kW. Φυσικά, μπορεί να πρόκειται για μια απλή μετατροπή (kw= PS/0,745 ή PS= kw*1,359) αλλά ο πολύς κόσμος δυσκολεύεται να έχει ως μέτρο σύγκρισης τα kW έχοντας συνηθίσει τους PS.
Από την άλλη, αξιοσημείωτο δε είναι πως οδηγία της E.E. (80/181/ΕΕC, 1-2010) προβλέπει ως υποχρεωτική την μέγιστη ωφέλιμη ισχύ σε kW (όπως στην άδεια κυκλοφορίας) και ως συμπληρωματική σε ίππους. Τα πράγματα αρχίζουν να μπερδεύονται ακόμη περισσότερα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των οποίων η ισχύς δίνεται σε kW επηρεάζοντας τον ψυχολογικό παράγοντα λόγω της μικρότερης αριθμητικά μονάδας (σε μερικές μέρες θα μιλήσουμε για την διαφορά του kW και της kWh). Ολοκληρώνοντας, εσείς τι άποψη έχετε επί του θέματος; Προτιμάτε να μιλάτε για την ισχύ ενός αυτοκινήτου σε ίππους ή σε kW; Ποια μονάδα πιστεύετε πως είναι η κατάλληλη για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;